Dela med sig:
på 2023/08/14
Minska leveranskedjesriskerna, Samsung stärker samarbetet med lokala partners i Sydkorea
Enligt BusinessKorea är 11 i Samsung Electronics 13 nya partners i år koreanska företag, med andelen inhemska partners som överstiger hälften för första gången, vilket markerar att Samsung Electronics har korsat en viktig tröskel i år.Detta drag ses som Samsungs avsikt att stärka sin leveranskedja centrerad kring inhemska koreanska företag för att minimera den osäkerhet som den geopolitiska krisen åstadkom.
Den 13 augusti visade Samsung Electronics Partnerlistan 2023 att av 113 företag i år finns det 59 företag med huvudkontor i Sydkorea.De nyligen tillagda partnerna inkluderar Solum, ett elektroniskt komponentföretag som spinnades från Samsung Electric 2015, Samsung Pure Chemicals, en halvledarväteperoxidtillverkare och UIL, en mobiltelefon och elektronisk komponentleverantör.
Antalet koreanska företag bland Samsung Electronics -partners har ökat från 50 av 103 förra året till 59 i år.Därför har andelen koreanska företag ökat från 39% 2021 till 48% 2022 och har överskridit hälften i år och nått 52%.Detta markerar första gången sedan Samsung Electronics tillkännagav sin partnerlista har andelen inhemska partners i Sydkorea överskridit 50%.
Som en del av sina ansträngningar för att upprätta en hållbar leveranskedja har Samsung Electronics avslöjat sin huvudpartnerlista sedan 2018. Företagen avslöjade denna gång inkluderar företag som innehar över 80% av handelsaktierna mellan över 700 stora partnerföretag och har kommit överens om attavslöja dem för allmänheten.
Samsung Electronics andel av inhemska partners i Sydkorea fortsätter att växa år för år, vilket beror på den ökade globala osäkerheten orsakad av faktorer som spänningen mellan China och USA, Ryssland-Ukraina-konflikten och så vidare, som belyserBrådskande behov av att stabilisera leveranskedjan.Dessutom har trenden med länder som USA och Europa omstrukturering av sina leveranskedjor med fokus på inhemska resurser också påverkat denna strategi.Branschen har observerat att nedgången i andelen kinesiska företag också påverkas av denna situation.Även om antalet kinesiska partners förblir oförändrad har andelen minskat något, från 7,8% förra året till 7,1%.
Tvärtom ökar Samsungs beroende av USA och Vietnam.För att säkerställa en stabil leveranskedja främjar Samsung ökade transaktioner med företag med huvudkontor i Sydkorea för att säkerställa ett fast fotfäste.Samtidigt överför Samsung Electronics baserna för sina huvudpartners från China till platser som Vietnam.
När man överväger platsen för fabriker som levererade Samsung Electronics snarare än nationaliteten i deras samarbetsföretag, konstaterades att antalet företag med fabriker i China har minskat från 24 förra året till 21 i år.Å andra sidan har antalet fabriker i Sydkorea ökat från 55 till 62, från 28 till 34 i Vietnam och från 20 till 22 i USA.