Dela med sig:
på 2023/12/22
Mini LED TV: Samsungs marknadsandel har minskat avsevärt, och kinesiska företag dyker upp
År 2023 minskade Samsung Electronics marknadsandel på mini -LED -TV -marknaden avsevärt, medan kinesiska företag som Hisense och TCL ökade sin försäljning och aktivt fångade upp.Koreanska företag fokuserar på organiska ljusemitterande dioder (OLED), medan kinesiska företag är i en ledande position i mini-lysdioder, vilket förväntas intensifiera konkurrensen på high-end TV-marknaden.
Enligt data som nyligen släppts av Display Supply Chain Consultants (DSCC), från och med det tredje kvartalet i år, har Samsung Electronics 39% marknadsandel på den globala MINI LED -TV -marknaden.Kinesiska företag Hisense (27%) och TCL (26%) följde nära bakom.Sony (4%) och LG Electronics (1%) rankas fjärde respektive femte.
Fram till förra året dominerade Samsung Electronics marknaden med Neo QLED, med en andel på över 70%.På grund av en minskning med 26% i leveransvolymen jämfört med förra året har emellertid marknadsandelen minskat avsevärt i år.Under denna period ökade Hisense och TCL avsevärt sin marknadsandel genom att avsevärt öka deras leveransvolym.Sändningsvolymen av Hisense Mini LED-TV-apparater har endast ökat med 18 gånger på ett år, medan leveransvolymen för TCL har ökat med 112% från år till år.
Ökningen av kinesiska företag är resultatet av att dominera LCD -panelmarknaden.Under de senaste 3-4 åren, med den blomstrande utvecklingen av Mini LED-marknaden, har Mini LED-komponentförsörjningskedjan etablerats i China, vilket konsoliderar prisfördelen med kinesisk tv.TCL, genom sitt Display -dotterbolag Huaxing Optoelectronics, har framgångsrikt integrerat kompletta produkter och skärmar, vilket säkerställer en stabil leverans av LCD -paneler.
Kinesiska företag förväntas utnyttja sin solida position på mini-LED-TV-marknaden för att utmana Samsung och LG Electronics dominerande position på avancerad TV-marknad.Under det tredje kvartalet ökade leveransvolymen av Mini LED-TV-apparater på avancerade marknaden med 26% från år till år till 905000 enheter, nära efter OLED-TV-apparater (1,36 miljoner enheter).Enligt DSCC-analys, "På avancerade TV-marknaden har Mini LED-produktlinjen blivit en konkurrent till OLED-TV-apparater."
Framstegen med Mini som leddes på den begränsade avancerade marknaden utgör oundvikligen ett hot mot koreanska företag.Förra året överträffade TCL LG Electronics för första gången när det gäller årliga TV -marknadsleveranser, och rankade fast på andra plats.I år har Hisense stigit till tredje plats.Andra sydkoreanska TV -tillverkare som Samsung Electronics och LG Electronics planerar att utnyttja sina tekniska fördelar för att hantera konkurrensen som åstadkommit av den låga prisstrategin som antagits av kinesiska företag.