Dela med sig:
på 2023/11/4
Institution: China: s litiumbatteripriser sjönk med 2% i oktober, och överkapacitet kommer att fortsätta till 2024
Enligt forskningsföretaget Trendforce Consulting, på grund av otillräcklig den totala efterfrågan på kraftbatterimarknaden, har litiumbatteritillverkares villighet att fylla på inventeringen minskat, och för närvarande är huvudfokuset på att smälta inventeringen.Därför minskade det genomsnittliga priset på kraft litiumbatterier i China med cirka 2% i oktober, men nedgången minskade jämfört med augusti och september.Det förväntas att överkapacitet kommer att fortsätta till 2024.
Bland dem upplevde battericeller med elektriska fordon en minskning med cirka 2% månad i månaden i oktober;Litiumkoboltoxidbatterier för konsumentelektronik minskade med 1,3%;Den maximala minskningen av energilagringsceller är 3,3%.
Institutionen uppgav att den kontinuerliga svaga efterfrågan på kraft- och energilagringsmarknaderna har avtagit takten på råmaterialupphandling för litiumbatteritillverkare;Samtidigt har den traditionella högsäsongen gått, och det förväntas att efterfrågan kommer att vara svår att förbättra före årets slut, vilket kommer att öka svårigheten för nedströms företag att destockera och försena justeringstiden för lager.
När det gäller energilagringsceller minskade marknadsordningsvolymen i China avsevärt i oktober, främst påverkad av nedgången i efterfrågan på utländsk marknad.I oktober sjönk det genomsnittliga priset på litiumjärnfosfatenergilagringsceller till 0,5 yuan/wh, och nedgången förväntas fortsätta i november.
När det gäller litiumkoboltoxidbatterier för konsumentelektronik återhämtade sig efterfrågan i oktober, med försäljningstillväxt som drivs av terminal digital produktförbrukning;Dessutom har priset på kobolt råvaror ökat något.På grund av effekterna av nedgången i priserna på andra råvaror som litiumkarbonat var emellertid det genomsnittliga priset på koboltsyrasyn litiumbatterier i oktober 6,43 yuan/ah, en minskning med 1,3%.Det förväntas att priserna stabiliseras i november.
För närvarande är kraft litiumbatterier som används i elektriska fordon huvudsakligen uppdelade i fyrkantiga ternära litiumbatterier, fyrkantiga järnfosfat litiumbatterier, mjuka förpackningar ternära litiumbatterier, etc. Jibang konsultation uppgav att den kinesiska nya energifordonsmarknaden fortfarande kommer att ha en stark tillväxtresilitet2024, och försäljningen i Europa och Nordamerika kommer också att öka ytterligare.För närvarande har den globala andelen rena elektriska fordon och plug-in hybridfordon ännu inte överskridit 10%, så tillväxtpotentialen är betydande.
Institutionen förutspår att China: s litiumbatteriexport kommer att ha en bra prestanda 2024, men överkapacitet kommer att fortsätta fram till 2024, och det förväntas att China: s kraftbatteripriser fortfarande långsamt kommer att minska 2024.