HembloggGasspjäll Sensorguide - Hur det fungerar, typer, vanliga problem och behandling
Gasspjäll Sensorguide - Hur det fungerar, typer, vanliga problem och behandling
Throttle Position Sensor (TPS) är en avgörande del av motorhanteringssystemet i moderna fordon.När en elektrisk komponent inom bränsleinsprutningssystemet inte fungerar kan du tänka på dålig motorprestanda, men det kan också vara ett problem med gasspjällsensorn (TPS).Om sensorns problem förblir olöst kommer din motor att påverkas, gradvis misslyckas och kan till och med sluta fungera helt.Symtom på en felaktig TPS liknar emellertid ofta de hos andra misslyckade elektroniska komponenter, och inte många vet hur man diagnostiserar problemet.
Den här artikeln syftar till att fördjupa sig i gasspjällsensorn - utarbeta sin driftsmekanism, avslöja vanliga fel och vägleda dig om hur du skickligt kan lösa dessa problem.
Gaspositionssensor
Throttle Position Sensor (TPS) är en elektronisk komponent i fordonets bränslehanteringssystem, som har till uppgift att styra luftflödet till motorn.
Det är vanligtvis monterat på gasreglaget, övervakar direkt gasspjället och signalerar bränsleinsprutningssystemet för att säkerställa korrekt blandning av luft och bränsle levereras till motorn.
Om TPS -funktionsfel kan en serie besvärliga symtom följa, vilket påverkar fordonets prestanda.Du kan stöta på tändningstimingfel, onormal bränsleförbrukning och instabil motor som körs på tomgång, bland andra frågor.Dessa symtom påverkar inte bara körupplevelsen utan kan också leda till allvarligare motornsskador.
Det finns främst två typer av gasspjällsensorer: potentiometerbaserade sensorer och halleffektbaserade sensorer.
Potentiometerbaserad TPS: Först arbetar den potentiometerbaserade sensorn med ett variabelt motstånd anslutet till gasreglaget.När föraren accelererar förändrar rotationen av gasreglaget motståndsvärdet mellan potentiometerns ändar och därmed genererar en varierande spänningssignal.Denna signal tolkas sedan av motorstyrenheten (ECU) för att exakt bestämma gasreglaget, vilket möjliggör fina justeringar av bränsleinsprutningssystemet och säkerställer en exakt matchning mellan bileffekt och gaspedal.
Halleffektbaserad TPS: Den andra typen är den halleffektbaserade sensorn, som använder ett magnetfält för att fånga förändringar i gasposition.Specifikt är en liten magnet monterad på gasreglaget.När föraren använder gasen roterar magneten med axeln, passerar vid halleffektsensorn, vilket genererar en spänningsignal som också fångas och analyseras av ECU för bränslejustering.
Medan båda typerna av TP: er fungerar på liknande sätt när det gäller att upptäcka och mata tillbaka gasspjällinformation för att optimera bränsleinsprutning, skiljer de sig avsevärt i teknisk implementering.Potentiometerbaserad TPS, på grund av dess enklare struktur och lägre kostnad, antas allmänt.Samtidigt används ofta Hall-effektbaserade TP: er, som erbjuder mer exakta data och bättre hållbarhet, i högpresterande applikationer.
Gaspositionens sensor monteringsposition
Innan du fördjupar hur man identifierar en felaktig gaspositionssensor är det viktigt att klargöra TPS: s kärnroll: det ansvarar för att övervaka gasens öppenhet, vilket direkt påverkar tändtiden, bränsleförbrukningshastigheterna, motorkraften och den totala fordonets prestanda.Viktiga data från sensorn vidarebefordras till motorns elektroniska styrenhet (ECU), baserat på vilken bilens elektronik justerar bränsletillförsel och tändtid för att uppnå den optimala bränsle-luftblandningen.
När en TPS -funktionsfel kan förare stöta på en rad frågor, inklusive men inte begränsat till:
- - fluktuerande tomgångshastighet, instabilitet;
-
- Motor stannar oväntat när du växlar eller byter till neutral;
-
- Motorn slutar springa vid tomgång;
-
- plötslig förlust av kraft under körning eller accelerering, vilket resulterar i ojämn körning;
-
- Minskad motormakt, vilket leder till långsam acceleration, särskilt märkbar när du klättrar eller bär tunga laster, som att bogsera en släpvagn;
-
- Kontrollera motorlampan som belyser på instrumentpanelen, som ofta signalerar att en felkod, såsom P0120, som antyder ett TPS -problem, har erkänts av skanningsverktyget;
-
- I vissa fall är onormal ökning av bränsleförbrukningen.
Det är dock avgörande att även om dessa problem kan indikera en felaktig gaspositionssensor, är det att det första steget är i diagnosen.
TPS finns vanligtvis i två typer: kontakt (filmmotståndstyp) och icke-kontakt (magneto resistiv typ), där kontaktsensorer är mer benägna att misslyckas.Misslyckanden är ofta resultatet av mekaniskt slitage orsakade av rörelsens rörelse över motståndsspåret, vilket leder till att felaktiga data skickas till den elektroniska styrenheten.
Fel i filmmotståndstypen TPS kan inkludera:
- - skadade eller slitna kontaktpunkter för skjutreglage, vilket leder till fel i motståndsskiktet och elektriska kontaktavbrott;
-
- Sensorutgångsspänningen ökar inte, eventuellt på grund av slitage på basbeläggningen i skjutreglaget;
-
- Slitage på skjutreglaget;
-
- brott av sensorns kraft eller signaltrådar;
-
- kortslutning i DPRS -kretsen eller signalkretsen;
-
- Brist på grafitskiktavsättning i magnetoresistiv mekanism, vilket leder till trådbrott eller kortslutning.
Oavsett om kontakt eller icke-kontakt typ är nyckeln under diagnosen att säkerställa att TPS-mekanismen exakt kan utföra sin funktion för att upprätthålla optimal motordrift.
Felsökning av en felaktig gaspositionssensor
Att möta en misstänkt felaktig gaspositionssensor (TPS) behöver inte lämna dig att känna dig hjälplös.Genom en serie noggrant utformade diagnostiska steg kan du faktiskt identifiera och lösa problemet.
Kontrollera ledningar: Kontrollera först att anslutningarna mellan TPS och den elektroniska styrenheten (ECU) är säkert på plats, utan korrosion eller någon form av skador.
Testspänningsutgång: Använd sedan en multimeter för att mäta om TPS: s spänningsutgång stiger smidigt när gasen öppnas, som förväntat.
Kontrollera sensorn: Gör sedan en grundlig inspektion av sensorn själv för fysisk skada eller tecken på slitage.Om sensorn verkligen är skadad blir det det oundvikliga valet att ersätta den.
Rengör gasreglaget: Glöm inte att rengöra gasreglaget, eftersom ackumulerad smuts kan orsaka instabilitet i TPS -signalen;Ett enkelt städjobb kan ibland förbättra situationen avsevärt.
Byt ut TPS: I slutändan, om inget av ovanstående försök löser problemet, kan ersättning av TPS vara den sista utväg.I det här steget rekommenderas det starkt att välja en ansedd leverantör och se till att ersättningsdelen är av hög kvalitet för att återställa fordonets prestanda på rätt spår.
Ersätta den gamla mekanismen med en ny
Exakt diagnostik har avslöjat en defekt i DPDD.I det här fallet blir det nödvändigt att ersätta sensorn med en helt ny, som kräver de mest grundläggande specialiserade verktygen, en Phillips -skruvmejsel och lite tålamod.
För det första att stänga av strömmen och återställa batteriterminalerna är förutsättningar för att byta ut sensorn.Sedan måste du koppla bort sensorkontakten, som är utrustad med en unik låsmekanism.Lossa sedan de två skruvarna som fäster sensorn till gasreglaget för att smidigt ta bort den gamla mekanismen och banar vägen för den nya.Under denna process är det viktigt att säkerställa att gasen är i det stängda läget.
När du köper en ny sensor, glöm inte O-ringen, som spelar en roll mellan DPRS och gasreglaget.Innan du installerar den nya mekanismen, se till
Den gamla tätningsringen tas bort.När du säkrar TPS med monteringsskruvar är det viktigt att trycka på O-ringen tillräckligt.Anslut sedan anslutningen och säkra den med låset.Att koppla bort batteriets ström i 3 till 5 minuter för att rensa alla gamla felkoder som eventuellt finns kvar i bilens elektroniska styrsystem är ett oundgängligt steg i de flesta fall.
Justera TPS om det inte fungerar eller fungerar felaktigt
Snabb justering av TPS -mekanismen kan eliminera behovet av ersättning när tecken på fel visas, vilket gör justeringen särskilt viktig.
Ta bort sensorkontakten eller något exponering av ledningarna under locket, kommer du att upptäcka att endast två ledningar är avgörande: blå (positiv) och svart (mark).Under justeringsprocessen är dessa två ledningar viktiga för att bestämma spänningen.När kontakten har tagits bort, anslut multimeterproberna till motsvarande punkter på sensorn.När du har slutfört detta steg, se till att ledningarna är säkert anslutna till sensorn och installerar sedan mekanismen igen.Installationsskruvarna behöver inte dras åt men se till att sensorn är ordentligt på plats, vilket kan testas genom att försiktigt skaka den.
Rotera sedan försiktigt sensorn, medurs eller moturs tills enheten visar en avläsning på 0,55 till 0,56 volt.Förstärk vid behov installationshålen för att öka rotationsvinkeln.När du har ställt in de önskade parametrarna låser du TPS fast.Utför sedan spänningskontrollmätningar, isolera de utsatta delarna av ledningarna vid behov.
Vanliga frågor
Vilka är symtomen på en felaktig gaspositionssensor?
- En oförklarlig bucking och ryck i fordonet.
-
Plötsliga tomgångar.
-
Plötsligt motorstall utan någon uppenbar anledning.
-
Tvekan när du accelererar.
-
Plötsliga överspänningar i hastighet när du kör på motorvägen.
-
Blinkar intermittent av kontrollmotorlampan utan uppenbar anledning.
Kan jag köra med en dålig gaspositionssensor?
Du borde vara orolig för det varje sekund du kör, men det borde vara bra att köra 50 mil om det är hur långt den närmaste butiken är.Problemet med att ha en dålig gaspositionssensor är att mängden luft som går in i motorn inte kan rymmas i bränsleblandningen direkt.
Kan en bil köra utan gasspjällsensor?
Gamla bilar som min använder en stålkabel som ansluter gaspedalen till gasreglaget, så en sensor skulle inte vara nödvändig för att köra.Men på en nyare bil, om sensorn behövs för korrekt acceleration, kommer du inte att accelerera utan den.Men motorn bör fortfarande vända sig bra.