Visa alla

Se den engelska versionen som vår officiella version.Lämna tillbaka

France(Français) Germany(Deutsch) Italy(Italia) Russian(русский) Poland(polski) Czech(Čeština) Luxembourg(Lëtzebuergesch) Netherlands(Nederland) Iceland(íslenska) Hungarian(Magyarország) Spain(español) Portugal(Português) Turkey(Türk dili) Bulgaria(Български език) Ukraine(Україна) Greece(Ελλάδα) Israel(עִבְרִית) Sweden(Svenska) Finland(Svenska) Finland(Suomi) Romania(românesc) Moldova(românesc) Slovakia(Slovenská) Denmark(Dansk) Slovenia(Slovenija) Slovenia(Hrvatska) Croatia(Hrvatska) Serbia(Hrvatska) Montenegro(Hrvatska) Bosnia and Herzegovina(Hrvatska) Lithuania(lietuvių) Spain(Português) Switzerland(Deutsch) United Kingdom(English) Japan(日本語) Korea(한국의) Thailand(ภาษาไทย) Malaysia(Melayu) Singapore(Melayu) Vietnam(Tiếng Việt) Philippines(Pilipino) United Arab Emirates(العربية) Iran(فارسی) Tajikistan(فارسی) India(हिंदी) Madagascar(malaɡasʲ) New Zealand(Maori) Brazil(Português) Angola(Português) Mozambique(Português) United States(English) Canada(English) Haiti(Ayiti) Mexico(español)
HembloggHur mycket vet du om bilbatteriets vikt?
på 2024/04/28

Hur mycket vet du om bilbatteriets vikt?


När användningen av bilar ökar, så gör också tekniken som driver dem, särskilt när det gäller det väsentliga batteriet.Effekterna av batteriets vikt på fordonsdynamiken kan inte överskattas.Lättare batterier, såsom de som är tillverkade av litiumjon, erbjuder förbättrad bränsleeffektivitet och större flexibilitet i placeringen, vilket bidrar till förbättrad fordonsbalans och hantering.Detta kommer emellertid till kostnaden för hållbarhet och, ofta kraftuttag, där tyngre bly-syrabatterier kan sejla.Valet av batteridikt och typ innebär en strategisk övervägande av fordonets avsedda användning, miljöförhållanden och balansen mellan kostnads- och prestandans livslängd.Genom att integrera denna omfattande förståelse kan biltillverkare och fordonsägare fatta välgrundade beslut som optimerar både prestandan och miljöavtrycket för sina fordon.Den här artikeln går in i de olika typerna av bilbatterier, med fokus på de väsentliga skillnaderna mellan bly-syra- och litiumjonbatterier och de specifika scenarierna där varje typ utmärker sig.Skillnaderna i batteridikterna återspeglar inte bara mångfalden i deras konstruktion och material utan understryker också deras integration i fordonsfunktionalitet och effektivitet.Genom att undersöka dessa variationer får vi insikter om hur framsteg inom batteriteknologi kan förbättra fordonets prestanda och användarupplevelse.

Katalog


1. Hur mycket väger ett bilbatteri?
2. Hur vet jag vikten på mitt bilbatteri?
3. Typer av bilbatterier
4. Tio bilbatteripaketrekommendationer
5. Vikt av olika märken av bilbatterier
6. Hur hittar jag den bästa bilbatteriets vikt?
7. Fördelar och nackdelar med lätta batterier
8. Slutsats

 Car battery
Bild 1: Bilbatteri

Hur mycket väger ett bilbatteri?


Olika bilbatterier har olika vikter.Denna skillnad återspeglar inte bara skillnader i batterierna och materialen i själva batterierna utan också deras olika roller i fordonsdesign.En detaljerad analys av dessa viktförändringar kan hjälpa till att förstå hur batteritekniken påverkar bilens totala prestanda och effektivitet.

Ledsyrabatterier, som det klassiska valet för bilbatterier, används vanligtvis i traditionella bilar.Deras vikt sträcker sig i allmänhet från 30 till 50 pund (cirka 13 till 23 kg).Denna typ av batteri används i stor utsträckning främst för att det är relativt billigt att producera och har bevisat sin tillförlitlighet och enkel underhåll under många års användning.Även om bly-syrabatterier är tyngre och har lägre energitäthet, håller deras mogna återvinningssystem och lägre ersättningskostnader dem konkurrenskraftiga bland traditionella bränslefordon.

Med utveckling av teknik börjar hybridelektriska fordon och rena elektriska fordon anta mer avancerad batteriteknologi.Hybridbilar, såsom Toyota Prius, har ofta nickel-metallhydridbatterier eller mer avancerade litiumjonbatterier, som kan väga upp till 100 pund (cirka 45 kg).Nickel-metallhydridbatterier erbjuder bättre energitäthet än bly-syrabatterier och är lämpliga för att växla mellan elektriska och bränsleffektbehov.Litiumjonbatterier används i de senaste hybrid- och elektriska fordonen på grund av deras högre energitäthet och längre livslängd, trots deras högre initialkostnad.

I synnerhet använder rena elektriska fordon som Tesla-modellen stora litiumjonbatterier som väger mer än 1 000 pund.Batteripaketet för Tesla Model S är cirka 1 200 pund (cirka 540 kg).Detta stora batteripaket stöder inte bara långdistanskörning av fordon och minskar antalet laddningstider, utan gynnas också för sin utmärkta energisläppande effektivitet och snabba laddningsfunktioner.Användningen av litiumjonbatterier markerar ett stort framsteg inom elektrisk fordonssteknik, eftersom deras höga energitäthet och låga självutladdningsnivåer gör elfordon till ett genomförbart alternativ för långväga resor.

Vikten på dessa batterier är direkt relaterad till fordonsdesignbeslut, såsom fordonets drivlinjeyout, strukturell styrka och krafteffektivitet.Ett tyngre batteri kan kräva att ett fordon har en starkare stödstruktur, vilket kan påverka fordonets totala vikt och energieffektivitet.Därför måste biltillverkare överväga vikten, kostnaden, livslängden och miljöpåverkan av batterier vid utformningen.


Hur vet jag vikten på mitt bilbatteri?


För att exakt bestämma vikten på ditt bilbatteri när direkt information inte är lättillgänglig kan du följa en serie praktiska steg, vilket förbättrar din förståelse för både processen och detaljerna.

Ursprungligen undersök etiketten på själva batteriet, som är den mest direkta metoden.Denna etikett listar vanligtvis vikten i pund eller kilogram, tillsammans med viktiga tekniska detaljer som batteriets sammansättning och spänning.Att inspektera etiketten är enkel: du lyfter huven, hittar batteriet, ofta säkrat i ett hörn av motorrummet och torkar bort alla smuts eller smuts som döljer etiketten.Om etiketten har bleknat eller sliten, vilket är vanligt med äldre batterier, är nästa steg att hitta batteriets manual.Vanligtvis lagrad i handskfacket eller med fordons underhållsposter innehåller denna manual omfattande specifikationer och underhållsriktlinjer för batteriet.

Om etiketten är oläslig och manualen saknas är ditt nästa alternativ att identifiera batteriets BCI -nummer.Den här koden är en branschstandard som ger detaljerad information om batteriets storlek, typ och vikt.Det finns ofta på batteriets sida, detta nummer kan användas för att referera till ett specifikationsblad som matchar BCI -koden.Många batteritillverkare och leverantörer erbjuder onlineverktyg när det går in i BCI -numret hämtar detaljerade specifikationer.

Om allt annat misslyckas är det att nå ut direkt till batteriets tillverkare.Tillverkarna har detaljerade register över sina produkter och kan ge exakt information om batteriets dimensioner, vikt och tekniken den använder.Direktkontakt med tillverkaren säkerställer inte bara korrekt information utan erbjuder också expertvägledning om batteriunderhåll och kompatibilitet, vilket säkerställer att batteriet du använder är idealiskt lämpligt för ditt fordon.

Genom att följa dessa steg kan du exakt bestämma vikten på ditt bilbatteri.Denna process fördjupar inte bara din förståelse för batteriets fysiska och tekniska attribut utan hjälper också betydligt när du behöver fatta välgrundade beslut om batteriersättning eller uppgraderingar.Varje steg bygger på det sista och bildar en logisk sekvens som berikar din operativa upplevelse och förståelse av de uppgifter som är inblandade.


Typer av bilbatterier


Bilbatterier finns i olika typer, var och en med unika egenskaper, främst med fokus på bly-syra- och litiumjonbatterier.En uttömmande undersökning innebär att man tittar på den grundläggande konstruktionen, faktorer som påverkar vikt och specifika attribut av varje typ.

Ledsyrabatterier är utbredda i moderna fordon.De består av blyplattor nedsänkta i en lösning av svavelsyra och vatten.Vikten på dessa batterier beror avsevärt på deras storlek och konstruktion.Till exempel väger den vanliga gruppen 35 eller grupp 65 batterier som finns i de flesta personbilar och lätta lastbilar mellan 25 och 40 pund.Däremot sträcker sig de större grupp 75-batterier som används i fullstora pickup, SUV: er och vissa lyxfordon vanligtvis från 50 till 60 pund.För tunga och kommersiella fordon används de ännu större grupp 31-batterierna och väger över 70 pund.

 Lead-acid battery
Bild 2: Bly-syrabatteri


Vikten på ett bly-syrabatteri påverkas av flera faktorer.Förpackningsstorleken dikterar batteriets fysiska dimensioner och grundläggande struktur och påverkar dess vikt.Ett mindre grupp 24 -batteri, till exempel, mäter cirka 13 "x6,5" x7,5 ", medan den större gruppen 31 mäter 13" x6 11/16 "x9 3/8".Kraftkapaciteten, indikerad av kalla veva AMP: er (CCA) eller reservkapacitet (RC), spelar också en roll.Högre CCA- eller RC -betyg kräver större, tyngre plattor och fler elektrolyter för att fungera effektivt.Konfigurationen av batteriterminalerna - oavsett om de är över eller sidan - påverkar också batteriets vikt.Toppterminala batterier är vanligtvis lättare eftersom deras höljen kan göras tunnare.Å andra sidan behöver sidoterminala batterier tjockare väggar för att hantera klämkrafterna, vilket gör dem tyngre.Valet av material, som bly-kalcium- eller bly-tin-legeringar, jämfört med ren bly, påverkar också vikten, där legeringar i allmänhet är lättare.

Lithium-ion batteries
Bild 3: Litiumjonbatterier


Litiumjonbatterier, kända för sin lätta och kompakta storlek, blir alltmer populära inom fordonssektorn och ersätter traditionella bly-syrabatterier.Ett medelstora litiumjonbatteri väger vanligtvis bara 10-15 pund, betydligt mindre än ett jämförbart bly-syrabatteri som kan väga över 30 kilo.Den minskade vikten av litiumjonbatterier minskar fordonets totala börda, vilket förbättrar bränsleeffektiviteten och utvidgar körområdet, vilket gör dem särskilt lämpliga för elektriska och hybridfordon.

Det finns också märkbara viktskillnader mellan våta celler, AGM -celler och gelceller.Standard våta batterier har en flytande svavelsyraelektrolyt, medan AGM -batterier innehåller den elektrolyt som absorberas i glasfibermattor, vilket tillsätts något till deras vikt.Gelbatterier använder en kiseldioxidbaserad gelelektrolyt som kräver tjockare inre plattor för att förhindra torkning, vilket vanligtvis gör dem till 2-5 pund tyngre än deras våta motsvarigheter.Dessa tekniska och materialvariationer påverkar betydligt batteriets prestanda och lämplighet.


Tio bilbatteripaketrekommendationer


Att välja rätt bilbatteri innebär att förstå de olika tillgängliga specifikationerna och typerna.Den här guiden fördjupar det specifika för de tio mest använda Battery Council International (BCI) gruppstorlekarna för bilbatterier, jämför bly-syra- och litiumjonbatterier över olika fordonsbehov.

Ledsyrabatterier är utbredda inom bilindustrin på grund av deras hållbarhet och kostnadseffektivitet.Dessa batterier är särskilt lämpliga för fordon som har tyngre elektriska belastningar, som de med utarbetade multimediasystem eller vinschar.För fritidsfordon, som vanligtvis förlitar sig på djupa cykelbatterier för utökad kraftanvändning, är fokus här på startbatterier som är idealiska för både standard och kommersiella fordon.

BCI Group 24-batterierna, kända för sin djupa cykel och dubbla kapaciteter, passar utmärkt för fordon utrustade med dubbla batterisystem.De väger mellan 43 till 57 pund (cirka 19,5 till 25,8 kg), ett bevis på deras förmåga att upprätthålla regelbundna djupa utsläpp.I situationer där grupp 24 -batterier inte är tillgängliga fungerar grupp 34 batterier som en livskraftig ersättare.Även om de är lättare och mindre, är grupp 34 batterier särskilt utformade för startapplikationer och kan leverera den starka strömmen som behövs för kraftmotorer.


Modell

Batterytyp
Kemi

Kapacitet (AH)
RC (min)

Cca
MCA

Vikt (kg/kg)

Acdelco M24AGM

Djupcykel
Stöt

80
140

500
625

43,0 kg;~ 19,5 kg
-

Battle Born BB1250

Djupcykel
LIFEPO4

50
120

60A Const.
100A 30S

22 kg;9,96 kg
-

Battle Born BB1275

Djupcykel
LIFEPO4

75
180

100a const.
200a 30 -talet

27 kg;12,23 kg

Exide Edge FP-AGM24DP

Dubbel syfte
Stöt

75
145

775
930

50 kg;~ 22,7 kg

Lifeline GPL-24T

Djupcykel
Stöt

80
149

550
680

56 kg;25,5 kg
-

Litime 12V 100AH ​​mini

Djupcykel
LIFEPO4

100
240

100a forts.
250A 5 sek

19 kg;8,6 kg

Mighty Max ML75-12

Djupcykel
Stöt

77
-

-
-

50,71 pund;~ 22,97 kg

Mighty Max ML75-12 Gel

Djupcykel
Gel

75
-

-
-

50,55 pund;22,9 kg
-

Northstar NSB-Agm24f

Dubbel syfte
Stöt

76
160

840
1000

57 kg;~ 25,8 kg
-

Power Sonic PS-12750

Djupcykel
Stöt

78
-

900A 5S

50,6 kg;22,9 kg
-

UPG UB12750

Djupcykel
Stöt

75
-

-
-

49,1 kg;~ 22,3 kg

Vmaxtanks flp24-1265

Djupcykel
LIFEPO4

65
~ 150

65A Const.
120A 3S.

15,5 pund, 7,0 kg
-

VMAXTANKS MB107-85

Djupcykel
Stöt

85
170

-
-

55 kg;~ 24,9 kg

VMAXTANKS MR107-85

Djupcykel
Stöt

85
160

-
700

55 kg;~ 24,9 kg

VMAXTANKS SLR-85

Djupcykel
Stöt

85
180

-
-

55 kg;~ 24,9 kg

Weize FP12750/TL1275

Djupcykel
Stöt

77
-

-
-

46 kg;20,9 kg

Diagram 1: Specifikationerna för de mest populära BCI Group 24 -batterierna


BCI -grupp 34/78 batterier blandar egenskaperna hos både start- och djupa cykelbatterier.Väger mellan 37 till 51 pund (ungefär 16,8 till 23,1 kg) är de utformade för att stödja både topp- och sidoterminalanslutningar, vilket gör dem mångsidiga för olika fordonsinställningar.


Modell

Batterytyp
Celltyp

Kapacitet (AH)
RC (min)

Cca
MCA

Vikt (kg/kg)

Acdelco 78Agm

Startande
Stöt

60
115

740
890

37,8 pund;17,2 kg
-

Bosch Group 78 Platinum

Dubbel syfte
Stöt

60
120

770
-

43 kg;19,5 kg
-

Delphi Bu9078 MaxStart

Startande
Stöt

55
120

775
-

43 kg;19,5 kg
-

Northstar NSB-Agm34/78

Dubbel syfte
Stöt

65
134

880
1050

51 kg;23,1 kg
-

Northstar NSB-Agm78

Dubbel syfte
Stöt

65
134

880
1050

51 kg;23,1 kg
-

Odyssey 34/78-PC1500DT

Dubbel syfte
Stöt

68
135

850
1050

49,5 pund;22,4 kg
-

Odyssey 78 PC1500

Dubbel syfte
Stöt

68
135

850
1050

49,5 pund;22,4 kg
-

Odyssey 78-790

Dubbel syfte
Stöt

61
114

792
990

47,1 pund;21,4 kg
-

Optima 8004-003 34/78 Redtop

Startande
Stöt

50
100

800
1000

38,8 pund;17,6 kg
-

Optima 8014-045 D34/78 Gulstopp

Dubbel syfte
Stöt

55
120

750
870

43,5 pund;19,7 kg
-

Optima 8078-109 78 Redtop

Startande
Stöt

50
100

800
1000

39,5 pund;17,9 kg
-

Diagram 2: Specifikationerna för den mest populära BCI -gruppen 34/78 batterier


För personbilar är BCI Group 35 -batterier ett vanligt val.Dessa batterier varierar i vikt från 31 till 50 pund (cirka 14 till 22,7 kg).Litiumvarianterna för dessa batterier är betydligt lättare, i genomsnitt cirka 16 pund (cirka 7,3 kg), vilket bidrar till att minska den totala fordonets vikt och förbättra bränsleeffektiviteten.


Modell

Batteri Typ

Batteriekemi

Ach

RC

Cca

MCA

Vikt (kg/kg)

Arc-Angel Group 35

Startande
LIFEPO4

40
~ 96

900
-

16 lbs;7,3 kg
-

Bosch S6523b

Dubbel Ändamål
Stöt

53
110

650
780

40 lbs;18,1 kg
-

Delphi Bu9035

Dubbel Ändamål
Stöt

50
100

680
-

40 lbs;18,1 kg
-

Diehard 38275

Dubbel Ändamål
Stöt

50
100

650
-

42 lbs;19,0 kg
-

Northstar NSB-Agm35

Dubbel Ändamål
Stöt

60
115

740
880

49 lbs;22,2 kg
-

Optima 8020-164 35 Redtop

Startande
Stöt

44
90

720
910

31.7 lbs;14,4 kg

Optima 8040-218 D35 Yellowtop

Dubbel Ändamål
Stöt

48
98

620
770

36.4 lbs;16,5 kg
-

Odyssey 35-PC1400T

Dubbel Ändamål
Stöt

65
130

850
950

50 lbs;22,7 kg
-

Odyssey ODP-AGM35

Dubbel Ändamål
Stöt

59
110

675
-

45.9 lbs;20,8 kg
-

PowerTex Ptlg35

Dubbel Ändamål
LIFEPO4

48
~ 115

430
910

13.5 lbs;6.1 kg
-

Xing Cell Group 35

Dubbel Ändamål
LIFEPO4

42
~ 100

500
-

13.6 lbs;6,2 kg
-

Diagram 3: Specifikationerna för de mest populära BCI -gruppen 35 batterier


BCI -grupp 47 batterier (H5, L2, 55L2), som vanligtvis finns i kompakta bilar och mindre fordon, har ett viktintervall på 39 till 41 pund (cirka 17,7 till 18,6 kg), vilket ger en kompakt kraftlösning utan överdriven bulk.


Modell

Batterytyp
Celltyp

Kapacitet (AH)
RC (min)

Cca
MCA

Vikt (kg/kg)

ACDELCO 47AGM Professional

Startande
Stöt

60
115

630
-

39,2 kg;17,8 kg
-

Acdelco 47agma guld

Startande
Stöt

60
105

660
-

39.24 lbs;17,8 kg
-

Bosch S6-47 AGM-batteri

Startande
Stöt

60
100

600
690

39 kg;17,7 kg
-

Deka 9A47 Intimidator

Dubbel syfte
Stöt

60
100

600
690

39 kg;17,7 kg
-

Delphi Bu9047 Maxstart

Startande
Stöt

60
100

600
-

38,5 pund;17,5 kg
-

Interstate Group 47/H5 Battery

Startande
Våt/översvämmad

54
100

650
810

32,9 pund;14,9 kg
-

Interstate Group 47/H5 AGM Batteri

Startande
Stöt

60
100

650
750

39,2 kg;17,8 kg
-

Marxon AGM-L60-MX-batteri

Startande
Stöt

60
105

660
-

40,97 pund;18,6 kg
-

Optima DH5 Yellowtop

Dubbel syfte
Stöt

64
115

700
-

44 kg;20 kg
-

Uplus AGM-L60-up-batteri

Startande
Stöt

60
105

660
-

40 kg;18,1 kg
-

Weize Group 47 Batteri

Dubbel syfte
Stöt

60
100

680
-

41,6 kg;18,9 kg
-

Diagram 4: Specifikationerna för de mest populära BCI -gruppen 47 batterier


För många europeiska fordon är BCI -grupp 48 batterier (H6, L3, 66L3) lämpliga, vilket väger mellan 45 och 54 pund (cirka 20,4 till 24,5 kg).De erbjuder en balanserad kompromiss mellan storlek och kraftkapacitet.


Modell

Batterytyp
Celltyp

Kapacitet (AH)
RC (min)

Cca
MCA

Vikt (kg/kg)

Acdelco 48Agm Professional

Startande
Stöt

70
120

760
-

45,5 pund;20,6 kg
-

Deka 9A48 Intimidator

Dubbel syfte
Stöt

70
120

760
875

45 kg;20,4 kg
-

Delphi Bu9048 MaxStart

Startande
Stöt

70
120

760
-

45,5 pund;20,6 kg
-

Interstate MTX-48/H6 AGM

Startande
Stöt

70
-

760
-

45,4 pund;20,6 kg
-

Marxon Group 48 H6 L3

Startande
Stöt

70
120

760
-

46,53 pund;21,1 kg
-

Northstar NSB-Agm48

Dubbel syfte
Stöt

69
135

775
880

48 kg;21,8 kg
-

Odyssey-batteri 48-720 batteri

Dubbel syfte
Stöt

69
130

723
842

48 kg;21,8 kg
-

Optima batterier Dh6 Yellowtop

Dubbel syfte
Stöt

72
140

800
928

54 kg;24,5 kg

Uplus Group 48 -batteri

Startande
Stöt

70
120

760
-

46,53 pund;21,1 kg
-

Weize Group 48 Batteri

Dubbel syfte
Stöt

70
120

760
-

47,5 pund;21,5 kg
-

XS Power D4800

Dubbel syfte
Stöt

60
120

-
815

47,6 pund;21,6 kg
-

Diagram 5: Specifikationerna för de mest populära BCI -gruppen 48 batterier


BCI -grupp 49 batterier (H8, L5, 88L5), som vanligtvis används i större fordon, är tyngre, från 57 till 63 pund (cirka 25,9 till 28,6 kg).Denna vikt indikerar deras kapacitet för större kraftlagring och produktion, lämplig för fordon som kräver mer robusta energilösningar.


Modell

Celltyp för batterityp

Kapacitet (AH) RC (min)

CCA MCA

Vikt (kg/kg)

Acdelco 49Agm Professional

Startande
Stöt

95
160

900
-

58,6 pund;26,6 kg
-

Bosch S6588B S6 plattplatta årsstämma Batteri

Startande
Stöt

92
160

850
-

61,9 pund;28,1 kg
-

Deka 9AGM49 AGM Intimidator Batteri

Startande
Stöt

92
170

850
975

58,5 pund;26,5 kg
-

Delphi Bu9049 MaxStart

Startande
Stöt

92
170

850
-

58 kg;26,3 kg
-

Duracell AGM49 -batteri

Startande
Stöt

92
170

850
975

57,8 pund;26,2 kg
-

Exide Edge FP-AGML5/49 platt Tallrikarstam

Dubbel syfte
Stöt

92
160

850
-

59,8 kg;27,1 kg
-

Full River FT890-49

Dubbel syfte
Stöt

80
168

890
1070

61,1 pund;27,7 kg
-

Interstate MTX-49/H8

Startande
Stöt

95
160

900
1000

59 kg;26,7 kg
-

Odyssey 49-950 Performance

Dubbel syfte
Stöt

94
160

950
1150

62,8 pund;28,5 kg
-

Weize Group 49 Batteri

Dubbel syfte
Stöt

95
160

900
-

56,43 pund;25,56 kg
-

XS Power D4900

Dubbel syfte
Stöt

80
169

-
1075

59 kg;26,8 kg
-

Diagram 6: Specifikationerna för de mest populära BCI -gruppen 49 batterier



BCI Group 51/51R -batterier är ofta installerade i asiatiska bilar.Dessa batterier visar en betydande viktvariation, från 25 till 43 pund (cirka 11,4 till 19,5 kg).De djupa cykelversionerna är i allmänhet tyngre än startversionerna och belyser deras överlägsna uthållighet.


Modell

Batterytyp
Celltyp

Kapacitet (AH)
RC (min)

Cca
MCA

Vikt (kg/kg)

Acdelco acdb24r

Dubbel syfte
Stöt

45
70

325
390

29.11 lbs;13,2 kg
-

Deka/East Penn 8amu1r

Startande
Stöt

-
45

320
400

25 kg;11,3 kg
-

Delphi Bu9051p MaxStart

Dubbel syfte
Stöt

46
60

325
390

29,5 pund;13,4 kg
-

Optima 8071-167 D51

Dubbel syfte
Stöt

38
66

450
575

26 kg;11,8 kg

Optima 8073-167 D51R

Dubbel syfte
Stöt

38
66

450
575

26 kg;11,8 kg

VMAXTANKS SLR60

Djupcykel
Stöt

60
135

-
-

43 kg;19,5 kg
-

Diagram 7: Specifikationerna för de mest populära BCI -gruppen 51 & 51R -batterier


BCI -grupp 65 batterier, som används i större fordon som lastbilar och SUV: er, väger mellan 45 till 57 pund (cirka 20,4 till 25,9 kg).Deras litium motsvarigheter är mycket lättare, cirka 26 pund (cirka 11,8 kg), vilket erbjuder jämförbar prestanda med minskad vikt.


Modell

Batterytyp
Celltyp

Kapacitet (AH)
RC (min)

Cca
MCA

Vikt (kg/kg)

Acdelco 65AGM

Dubbel syfte
Stöt

-
120

750
-

42,5 pund;19,3 kg

Acdelco 65AgMHRC

Dubbel syfte
Stöt

70
150

775
-

45,8 pund;20,75 kg
-

Acdelco 65xagm

Dubbel syfte
Stöt

74
145

950
-

58 kg;26,3 kg
-

Bosch S6551B S6

Dubbel syfte
Stöt

70
140

760
910

54,9 pund;24,9 kg
-

Deka 9A65

Dubbel syfte
Stöt

75
150

775
955

46 kg;20,85 kg
-

Delphi Bu9065 65

Dubbel syfte
Stöt

75
150

750
-

47,5 pund;21,5 kg
-

Full gas FT930-65

Dubbel syfte
Stöt

75
150

930
1070

57,5 pund;26,1 kg
-

Northstar NSB-Agm65

Dubbel syfte
Stöt

69
135

930
1070

55 kg;24,9 kg

Odyssey 65-760

Dubbel syfte
Stöt

64
129

762
890

49,8 kg;22,6 kg
-

Odyssey 65-PC1750T

Dubbel syfte
Stöt

74
145

950
1070

54 kg;24,5 kg

Renogy RBT100LFP12S-G1

Djupcykel
Litium

100
~ 240

100a max.forts.

26 kg;11,8 kg
-

XS Power D6500

Dubbel syfte
Stöt

75
150

-
1070

58,3 pund;26,4 kg
-

Diagram 8: Specifikationerna för de mest populära BCI -gruppen 65 batterier


Slutligen är BCI Group 75 -batterier optimala för fordon som behöver en kompakt men tillförlitlig startkraftkälla.Dessa batterier är relativt lättare och väger mellan 33 till 46 pund (cirka 15 till 20,9 kg).


Modell

Batterytyp
Celltyp

Kapacitet (AH)
RC (min)

Cca
MCA

Vikt (kg/kg)
Recension

Delphi Bu9075dt MaxStart

Startande
Stöt

60
100

680
-

41,0 kg;18,6 kg
-

Odyssey 75-PC1230

Dubbel syfte
Stöt

55
110

760
815

45,5 pund;20,6 kg
-

Odyssey 75/86-PC1230DT

Dubbel syfte
Stöt

55
110

760
815

45,5 pund;20,6 kg
-

Odyssey ODP-AGM7586

Dubbel syfte
Stöt

49
89

708
760

43,4 pund;19,7 kg
-

Optima 8022-091 75/25 Redtop

Startande
Stöt

44
100

720
910

33,1 kg;15,0 kg
-

Optima 8042-218 D75/25 Gulstopp

Dubbel syfte
Stöt

48
98

620
770

37,8 pund;17,2 kg
-

Diagram 9: Specifikationerna för de mest populära BCI -gruppen 75 -batterier


Genom att förstå detaljerna för varje batterilgrupp kan fordonsägare göra mer informerade val som anpassar sig till deras specifika fordonsbehov, vilket säkerställer att deras fordon är utrustade med bästa möjliga batteri för livslängd och prestanda.


Vikt av olika märken av bilbatterier


Varje varumärkes batteridikt varierar, påverkat av teknik, material och avsedd användning, och erbjuder insikter om vad användare kan förvänta sig när det gäller fordonsfunktionalitet.

Bosch


Bosch firas för att producera högkvalitativa batterier som säkerställer pålitlig prestanda.Deras grupp 35 batterier väger mellan 38 och 42 pund och passar sömlöst i vanliga personbilar utan att offra hållbarhet eller kraft.Grupp 65 batterier, som är tyngre, allt från 45 till 50 pund, är designade för större fordon som SUV: er och lastbilar och utrustade för att hantera mer betydande elektriska krav.

Bosch
Bild 4: Bosch


Optima


Optima sticker ut med sin årsstämma (Absorbent Glass Mat), vilket förbättrar krafteffektiviteten och livslängden.Redtop- och Yellowtop -serien från Optima är särskilt tyngre med 10 till 15 pund jämfört med liknande modeller från andra märken.Denna extra vikt kommer från en design som stöder både hög startkraft och uthållighet för djup cykling, vilket gör dessa batterier perfekt för fordon som kräver kontinuerliga och robusta energimillförsel.

 Optima
Figur 5: Optima


Everstart


Everstart erbjuder ett ekonomiskt alternativ utan att släpa i prestanda.Deras grupp 35 batterier väger cirka 37 till 39 pund, och grupp 65 batterier väger mellan 43 och 46 pund, och anpassar sig nära med dyrare märken.Denna positionering gör Everstart till ett attraktivt, kostnadseffektivt alternativ utan större uppoffringar i batteriets prestanda eller vikt.

 EverStart
Bild 6: Everstart


Diehard


Diehard, känd för sin tillförlitlighet och ägs av Sears, tillhandahåller batterier som sträcker sig från 26 till 29 pund för grupp 24, lämplig för mindre fordon.Deras grupp 65 batterier väger mellan 39 och 46 pund, i överensstämmelse med vad som förväntas för större fordonsbatterier, vilket upprätthåller industristandarder.

DieHard
Bild 7: Diehard


Odysse


Odysseys extrema AGM-batterier är utrustade med tunga plattor för att motstå tuffa förhållanden, vilket förbättrar deras hållbarhet och effektivitet.Väger mellan 46 och 52 pund för grupp 35, är dessa batterier optimerade för överlägsna kalltrankningsfunktioner som är viktiga i kallare klimat där batteriets prestanda är kritiskt.

 Odyssey
Bild 8: Odyssey


AC DELCO


AC Delco, OEM -märket för General Motors, hantverksbatterier skräddarsydda för ett brett spektrum av GM -fordon.Deras grupp 35 batterier, som väger mellan 34 och 38 pund, återspeglar den typiska vikten för OEM -delar, vilket säkerställer en pålitlig prestanda som förbättrar fordonseffektiviteten och förlänger batteritiden.

AC Delco
Bild 9: AC Delco


Hur hittar jag den bästa bilbatteriets vikt?


Att välja den perfekta batteridikten för ditt fordon är en nyanserad process som direkt påverkar din bils prestanda, hållbarhet och total kostnadseffektivitet.Låt oss bryta ner varje steg för att navigera i detta beslut effektivt:

Steg 1: Bestäm ditt fordons batteridrav

Börja med att konsultera ditt fordons ägarmanual.Det är go-to-resursen för exakta batterikrav, inklusive den rekommenderade gruppstorleken och den minsta kalla vevförstärkaren (CCA) som är nödvändig för ditt fordon.Manualen kan också ange andra kraftmetriker som reservkapacitet.Ta sedan hänsyn till de typiska miljöförhållandena där du kör, eftersom extrema temperaturer kan påverka batteriets prestanda allvarligt.Till exempel drar fordon i kallare klimat nytta av batterier med en högre CCA för att säkerställa tillförlitlighet i frysningstemperaturer, medan i varmare regioner är ett batteri med en större reservkapacitet att föredra att hantera värmen utan nedbrytning.

Steg 2: Väg ditt befintliga batteri

Innan du väljer ett nytt batteri, ta bort och väga ditt nuvarande.Använd lämpliga säkerhetsåtgärder under borttagning för att förhindra surt spill eller elektriska problem.Använd en pålitlig badrum eller fraktskala för en exakt viktmätning.Detta steg är kritiskt eftersom det skapar en baslinje för vad ditt fordon kan hantera - viktigt för att upprätthålla bränsleeffektivitet och korrekt hantering.Att förstå ditt nuvarande batteriets vikt hjälper också till att bedöma den maximala eller minsta vikten som ditt fordons design kan rymma utan justeringar.

Steg 3: Välj inom ditt målbatteriviktområde

Beväpnad med ditt fordons batterispecifikationer och vikten på ditt befintliga batteri, sök efter ersättningar som är i linje med dessa parametrar.Tänk på det typiska viktområdet för batterier som passar ditt fordons typ och välj en vikt som inte skev för långt för ytterligheterna.Att välja ett batteri som är för lätt kan kompromissa med ström och hållbarhet, medan en som är för tung kan anstränga ditt fordons chassi eller upphängning.Exempelvis drar prestandafordon av lättare batterier för att upprätthålla hastighet och smidighet, medan större fordon som SUV: er kan behöva tyngre batterier för att stödja omfattande elektroniska system och kraftkrav.

När du väljer ett batteri, också faktor i batteritekniken-leder syra kontra litiumjon, till exempel-eftersom dessa material varierar mycket i vikt och prestandaegenskaper.Litiumjonbatterier ger ett lättare alternativ med förbättrad energitäthet men kommer till en högre kostnad, vilket gör dem till ett strategiskt val för dem som prioriterar effektivitet och prestanda under lång tid.

 Car battery
Bild 10: Bilbatteri


För- och nackdelar med lätta batterier


Med tanke på den signifikanta variationen i batteridöjder verkar lättare batterier ofta mer önskvärda.Men betyder ett lättare batteri nödvändigtvis att det är det bättre valet?

Fördelar med lätta batterier


Enkel installation och borttagning: Hantering av batterier i trånga motorutrymmen är ofta besvärligt.Lätta batterier förenklar denna uppgift avsevärt, vilket gör dem enklare att installera eller ta bort utan stammen som är förknippade med tyngre modeller.Denna lätthet uppskattas särskilt av dem som ofta hanterar fordonsunderhåll hemma eller behöver byta batterier mellan olika applikationer.

Förbättrad bränsleekonomi: Varje pund räknas i fordonsprestanda.Att minska fordonets totala vikt med ett lätt batteri bidrar till bättre bränsleeffektivitet.Även om viktskillnaden ensam kanske inte drastiskt minskar bränslekostnaderna, utgör den en kritisk del av en strategi som syftar till att förbättra fordonets totala effektivitet och prestanda, särskilt i högpresterande fordon utformade för hastighet och smidighet.

Flexibla placeringsalternativ: Den lättare vikten av dessa batterier erbjuder mångsidighet i hur och var de kan monteras i fordonet.Denna flexibilitet är avgörande för anpassade fordonsinställningar eller fordon där optimalt utrymmeanvändning är nödvändig.Korrekt batteriplacering kan hjälpa till i bättre viktfördelning över fordonet, vilket förbättrar både hantering och stabilitet.

Nackdelar med lätta batterier


Lägre kraftuttag: Lätt batterier kompromissar ofta med effektuttag och reservkapacitet.Detta kan bli problematiskt i scenarier som kräver en robust energiförsörjning, till exempel under kalla startar eller när man använder flera tillbehör samtidigt.Den reducerade effektutgången kan försämra batteriets prestanda under höga efterfrågan.

Otillräcklig kall cranking -förstärkare (CCA): Tillförlitlig startkraft i kallt väder är avgörande för alla fordon.Lätta batterier, med potentiellt lägre CCA -betyg, kan kämpa för att starta motorer konsekvent i låga temperaturer, vilket leder till potentiella tillförlitlighetsproblem på kalla morgnar.Det är avgörande att se till att alla lätta batterier som betraktas uppfyller eller överskrider de CCA -krav som anges för ditt fordon.

Problem med hållbarhet och livslängd: I strävan efter reducerad vikt kan vissa tillverkare välja material och mönster som inte håller så bra över tiden.Att använda tunnare plattor eller svagare separatorer kan till exempel spara vikt men kan leda till snabbare slitage och kortare batteritid.Detta kräver mer frekventa batteriersättningar, vilket potentiellt avskaffar de initiala kostnadsfördelarna som härrör från förbättrad bränsleekonomi.

Högre kostnad: Tekniken och materialet som krävs för att minska batteriets vikt samtidigt som man bibehåller acceptabla prestandanivåer resulterar ofta i högre kostnader.Lätta batterier kan därför representera en betydande investering i förväg, särskilt jämfört med mer traditionella batterier som erbjuder liknande kraft och livslängd till en lägre prispunkt.


Slutsats


Övergången mot mer sofistikerade batterilösningar som litiumjon indikerar en bredare rörelse mot hållbarhet och effektivitet inom bilindustrin.Beslutet om att anta lättare eller tyngre batterier bör emellertid styras av en grundlig analys av fordonets krav, körförhållanden och övergripande prestationsmål.Balansen mellan vikt, kraft och hållbarhet är nyckeln till att välja rätt batteri som inte bara uppfyller utan förbättrar fordonets funktionalitet.När tekniken går framåt måste vi fortsätta att förfina och driva bilinnovation framåt.









Vanliga frågor [FAQ]


1. Hur länge kan ett bilbatteri pågå?


Livslängden för ett bilbatteri sträcker sig vanligtvis från 3 till 5 år, beroende på hur ofta det används, hur väl det upprätthålls och klimatförhållandena.Korrekt underhåll och undvikande av extrema temperaturer kan hjälpa till att förlänga livslängden på ett batteri.

2. Hur tung är ett 12-volt bilbatteri?


Ett 12-volt bilbatteri väger vanligtvis mellan 30 till 50 pund (13 till 23 kg), beroende på batteriets typ och storlek.

3. Hur mycket väger ett 12V -bilbatteri i kg?


Ett 12-volt bilbatteri väger vanligtvis cirka 13 till 23 kg, vilket varierar beroende på batteriets typ och storlek.

4. Ger större, tyngre batterier alltid mer kraft?


Inte nödvändigtvis.Ett batteriets kraftkapacitet eller energitäthet bestäms inte enbart av dess storlek eller vikt utan också av batteriets teknik och design.Till exempel kan litiumjonbatterier, även om de är mindre och lättare, ofta ge mer kraft än bly-syrabatterier av samma storlek.Därför, när de väljer ett batteri, bör dess tekniska specifikationer och applikationskrav övervägas, inte bara storlek och vikt.

0 RFQ
Kundvagn (0 Items)
Det är tomt.
Jämföra lista (0 Items)
Det är tomt.
Respons

Din feedback är viktig!På Allelco värdesätter vi användarupplevelsen och strävar efter att förbättra den ständigt.
Vänligen dela dina kommentarer med oss via vår feedbackformulär, så svarar vi snabbt.
Tack för att du valde Allelco.

Ämne
E-post
kommentarer
Captcha
Dra eller klicka för att ladda upp filen
Ladda upp fil
Typer: .xls, .xlsx, .doc, .docx, .jpg, .png och .pdf.
MAX Filstorlek: 10MB