BTS5030-1EJA är en enkelkanalig intelligent högspännings sidkraftströmbrytare med ett motståndsvärde på 30mΩ.Det är inbäddat i PG-DSO-8-43 EP, exponerat PAD-paket och ger skyddsfunktioner och diagnostiska funktioner.Krafttransistorn består av en N-kanal vertikal kraft MOSFET med en laddningspump, vilket ger den utmärkt prestanda.Dessutom integrerar BTS5030-1EJA Power Switch IC Smart6-teknik och visar dess tekniska framsteg och tillförlitlighet.Denna strömbrytare är specifikt utformad för att driva lampor upp till 2*p21W, såväl som lysdioder som är lämpliga för hårda bilmiljöer.Inte bara det, det är lämpligt för resistiva, induktiva och kapacitiva belastningar och kan ersätta elektromekaniska reläer, säkringar och diskreta kretsar, särskilt för höga inresströmbelastningar som lampor.Dessa funktioner gör det möjligt för BTS5030-1EJA att tillgodose olika krafthanteringsbehov.
Alternativa modeller:
• ISP772T
• Tillverkaren av BTS5030-1EJA är Infineon Technologies.
• Dess kraftförbrukning är 1,7W.
• Den fungerar från en matningsspänning på 5V till 28V.
• Driftstemperaturen är -40 ° C till 150 ° C.
• Installationsmetoden är SMD eller SMT.
• BTS5030-1EJA finns i SOIC-8-paket och tejp eller rullning (TR).
• BTS5030-1EJA har en längd på 4,9 mm, en bredd på 3,9 mm och en höjd av 1,45 mm.
• BTS5030-1EJA har 8 stift, 1 ingångskanal och 1 utgångskanal.
Vid överbelastning, såsom hög inrush i kalllamptråd eller kortslutning till mark, erbjuder BTS5030-1EJA flera skyddsmekanismer.
Om modulmarken går förlorad men lasten upprätthåller sin anslutning till marken, skyddar enheten sig själv genom att automatiskt stänga av (om den var i ON -tillståndet tidigare) eller förbli av, oavsett spänning som finns på in -stiftet.Om enhetsmarken går förlorad rekommenderas det att använda ingångsmotstånd mellan mikrokontrollern och BTS5030-1EJA för att garantera kanalens off-tillstånd.I händelse av förlust av modul eller enhetsmark kan en märkt ström som IOUT (GND) fly från DMO: erna.Den efterföljande figuren illustrerar schematiskt detta scenario.ZGND -komponenten kan konfigureras som antingen ett motstånd eller en diod.
I händelse av omvänd polaritet orsakar de inneboende kroppsdioderna i kraften DMO: er kraftfördelning.Strömmen i denna inneboende kroppsdiode begränsas av själva belastningen.Dessutom måste strömmen in i markvägen och logikstiften begränsas till den maximala strömmen.Följande figur visar en typisk applikation.RGND -motstånd används för att begränsa strömmen i Zener -skyddet av enheten.Motstånd RDEN och RIN används för att begränsa strömmen i enhetens logik och i ESD -skyddssteget.RSense används för att begränsa strömmen i meningstransistorn som uppträder som en diod.Det rekommenderade värdet för rden = rin = rsense = 4,7 kΩ.ZGND kan vara antingen ett 150Ω -motstånd eller Schottky -diod med 1 kΩ motstånd parallellt.Om överspänningen inte beaktas i applikationen kan RGND ersättas av en Schottky -diod och 1kΩ motstånd parallellt.Eventuellt rekommenderas en kondensator parallellt av EMC -skäl.Under omvänd polaritet finns inga skyddsfunktioner tillgängliga.
Det finns en integrerad klämmekanism för överspänningsskydd (ZD (AZ)).För att garantera att denna mekanism fungerar korrekt i applikationen måste strömmen i Zener -dioden begränsas av ett markmotstånd.Följande figur visar en typisk applikation för att motstå överspänningsproblem.Vid matningsspänningen högre än VS (AZ) slår krafttransistorn på och spänningen över logiksektionen är fastklämd.Som ett resultat stiger den inre markpotentialen till VS - VS (AZ).På grund av ESD -zenerdioderna stiger potentialen vid stiftet in och den nästan till den potentialen, beroende på impedansen av de anslutna kretsarna.I fallet var enheten på, före överspänning, förblir BTS5030-1EJA.I fallet BTS5030 -1EJA var av, före överspänning, kan krafttransistorn aktiveras.I fallet är matningsspänningen ovanför VBAT (SC) och under VDS (AZ) är utgångstransistorn fortfarande i drift och följer ingången.Om kanalen är i ON -tillståndet är parametrarna inte längre garanterade och livslängden reduceras jämfört med det nominella tillförselspänningsområdet.Detta påverkar särskilt kortslutningens robusthet, liksom den maximala energi EAS -kapaciteten.ZGND som ett motstånd (150Ω) kommer att erbjuda överlägsna resultat jämfört med en diod och motstånd (1 kΩ).
Mellan VS (UV) och VS (OP) utlöses undervoltagmekanismen.Vs (OP) representerar minsta spänning där avbrytningen på och av kan ske.Vs (UV) representerar den minsta spänningen som omkopplaren kan hålla på.Om matningsspänningen är under undervoltagmekanismen vs (UV) är enheten avstängd (stängs av).Så snart tillförselspänningen är över undervoltagmekanismen vs (OP), kan enheten slås på.När omkopplaren är på är skyddsfunktionerna i drift.Ändå garanteras inte diagnosen förrän VS är inom VNOM -intervallet.Följande skissar undersparkmekanismen.
• AEC kvalificerad
• En kanalenhet
• Mycket låg stand-by-ström
• Grön produkt (ROHS -kompatibel)
• Förbättrad elektromagnetisk kompatibilitet
• ESD -säkerhetsskydd
• 3,3 V och 5 V -kompatibla logiska ingångar
• Logik mark isolerad från lastplats
• DMO: er har extremt låg läckström i off -staten
BTS5030-1EJA inser realtidsövervakning av kretsens driftsstatus huvudsakligen genom intern kretsdesign och funktionella egenskaper.
Temperaturövervakning: Eftersom bilmiljöer kan generera höga temperaturer kan BTS5030-1EJA innehålla temperatursensorer för att övervaka temperaturen på strömbrytaren IC och dess omgivningar.Detta hjälper till att upptäcka överhettningsförhållanden i tid och vidta lämpliga skyddsåtgärder, såsom att sänka driftsströmmen eller stänga av strömförsörjningen, för att förhindra skador på utrustning.
Logikkontroll och återkopplingsmekanism: BTS5030-1EJA har en logisk kontrollförmåga som gör det möjligt för den att snabbt utvärdera och anpassa sig till kretsparametrar i realtid.Vid upptäckt av avvikelser som förhöjd temperatur, ström eller spänning initierar strömbrytaren IC direkt återkopplingsmekanismen, vilket säkerställer kretssäkerhet genom åtgärder som strömavbrott, utgångsnivåjustering eller utfärdar varningssignaler.
Spänning och strömövervakning: BTS5030-1EJA kan ha integrerad spännings- och strömsensorer inuti, som kan övervaka spänningen och strömvärdena i kretsen i realtid.Genom att jämföra med de förinställda säkerhetsgränserna kan strömbrytaren IC avgöra om kretsen är i det normala driftsområdet.
BTS5030-1EJA har totalt 8 stift och dess stiftdiagram är som följer:
Stift 1 (GND): markanslutning
Pin 2 (in): Ingångssignal för kanalaktivering
Pin 3 (den): Digital signal för att aktivera eller inaktivera diagnosen av enheten
Pin 4 (IS): Sense Current för den valda kanalen
Pin 5 (NC): Ingen intern anslutning till chipet
Stift 6,7,8 (OUT): Skyddad hög sidoeffektkanal
Batterihanteringssystem: I elektriska fordon kan BTS5030-1EJA användas för laddning och urladdning av kontrollen i batterihanteringssystemet för att säkerställa säkerheten och stabiliteten i batteriladdning och urladdning, förlängning av batteriets livslängd och förbättra utbudet av elektriska fordon.
Elektrisk hjälputrustningskontroll: BTS5030-1EJA, bortsett från att fungera som ett batterihanteringssystem, kan också fungera som en styrenhet för olika elektriska hjälpkomponenter i ett fordon, som omfattar det elektriska servostyrningssystemet, elektrisk luftkonditioneringskompressor och elektriska vattenpumpar, bland andra.Detta möjliggör exakt reglering av dessa enheter och därmed förbättrar både bilens totala prestanda och dess energieffektivitet.
Energiåtervinningssystem: BTS5030-1EJA tjänar till att reglera energiåtervinningssystemet och omvandla den kinetiska energin som produceras under fordonsbromsning till elektrisk energi för lagring eller återanvändning.Detta förbättrar bilens energieffektivitet, minskar energianvändningen och minskar beroendet av konventionella bromssystem.
Elektrisk motorstyrning: BTS5030-1EJA kan användas för att kontrollera startstopp, acceleration, retardation och andra operationer av bilens elmotor.Genom att effektivt styra elmotorns ström och spänning kan den realisera mer effektiv energikonvertering och förbättra bilens kraftprestanda och energibesparing.
Du kan ersätta BTS5030-1EJA med BTS4175SGA, BTS50301EJAXUMA1, ISP772T, ITSSSJNXUMA1 eller NCV8460ADR2G.
Huvudfunktionen för BTS5030-1EJA är att kontrollera flödet av elektrisk ström till en last, vanligtvis i bilsystem som belysning, uppvärmning eller motorer.
BTS5030-1EJA tillhandahåller vanligtvis diagnostisk feedback såsom kortslutningsdetektering och termisk avstängningsindikering, vilket möjliggör enkel övervakning av dess status.